12 آوریل 2022- کارشناسان سلامت می گویند نتایج یک مطالعه بزرگ که نشان می دهد دیابت نوع 2 منجر به افزایش خطر ده ها بیماری دیگر می شود، باید به عنوان یک "یادآوری قوی" در مورد اثرات دیابت عمل کند.

محققان دانشگاه کمبریج گزارش داده اند که دیابت نوع 2 - که با اضافه وزن یا داشتن سابقه خانوادگی این بیماری مرتبط است - شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان، بیماری کلیوی و بیماری های عصبی قرار می دهد.

این تیم داده های سلامتی سه میلیون فرد بالای 30 سال، چه مبتلا به دیابت نوع 2 و چه بدون دیابت، را بررسی کردند. آنها دریافتند که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به طور متوسط ​​پنج سال زودتر از افراد بدون دیابت، سایر بیماری های طولانی مدت را تجربه کردند.

این یافته ها که در کنفرانس حرفه ای Diabetes UK ارائه شده است، نشان داد که ابتلا به دیابت نوع 2 با 9 درصد خطر بیشتر برای ابتلا به سرطان مرتبط است.

همچنین نشان داد که احتمال ابتلای این افراد به بیماری کلیوی مرحله نهایی 2 برابر، سرطان کبد 4 برابر و دژنراسیون ماکولا، ۲برابر بیشتر است. همچنین دیابت نوع 2 با 2.6 برابر خطر بیشتر برای مواجهه با مشکلات عصبی و 2.3 برابر خطر بیشتر برای مشکلات چشمی و همچنین 1.8 برابر خطر بیشتر برای ابتلا به بیماری روانی مرتبط بود.

دکتر الیزابت رابرتسون، مدیر تحقیقات دیابت انگلستان، اظهار داشت: این مطالعه با جزئیات هشدار دهنده، شیوع غیرقابل قبول سلامت ضعیف را در افراد میانسال مبتلا به دیابت نوع 2 نشان می دهد و یک یادآوری قوی برای اثرات طولانی مدت جدی و گسترده ی دیابت بر بدن است.

به همین دلیل بسیار مهم است که افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ،برای کاهش این خطر مورد حمایت قرار گیرند و کسانی که با این بیماری زندگی می‌کنند به مراقبت‌ها و حمایت‌های روتین دسترسی داشته باشند تا به خوبی این بیماری را مدیریت کنند و از عوارض آن جلوگیری کنند یا آن‌ها را به تاخیر بیندازند.

دکتر لوانلوان سان، که در نقش قبلی خود به عنوان اپیدمیولوژیست بالینی در دانشگاه کمبریج، رهبری این تحقیق را برعهده داشت، گفت: این یافته ها نشان می دهد که پیشگیری یا به تعویق انداختن دیابت نوع 2 چقدر "ضروری" است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2022/apr/alarming-link-between-type-2-diabetes-and-higher-risk-of-57-other-conditions.html